Tuesday, October 19, 2010

Tentang Kentang

Saya hendak merapik. Kepada yang tidak berminat membaca rapikan saya, sila buka siaran radio tamil atau bukalah mana2 channel yang kamu suka, saya tidak akan marah atau menangis berguling2 tanpa arah tuju.

Saya masuk ke upis pada jam 8.40am hari ini, berkejaran dengan berkebaya hijau kuning, dengan mekap se-layer yang tak habis draw lagi. Saya tidak mahu lambat hari ini kerana semalam saya telah bercuti. Sajalah hendak ambil hati MJ, kemas2 meja dia, dan on laptop dia dan siapkan sweets atas meja dia, tapi ada ka patut dia berada di Traders Hotel hari ini dan tidak membagitahu saya, sekiterinya yang sopan dan lemah lembut ini?? Kecewa kerana terasa perasaan saya dipermainkan, saya ambil make-up bag dan menuju ke restroom, di situ hentam bermekap bersama Hazwa, sambil bergossip tentang sekiteri kuaran Taylor's College yang seksi dan tidak tahu skipping london itu. Hmmm, bukan hendak sangat mengumpat, asalkan tidak sebut nama, dan dalam hati berdoa agar tidak berkelakuan skirt pendet seperti mereka, kira okeh la kan? Borak2 tentang make-up dan skin care, geram tak bila kita berhabis ratusan ringgit untuk merawat wajah, sedangkan kawan kita cuma pakai safi aloe vera sahaja?? Bertuahnya Hazwa. Kulitnya cantik kemerahan, tanpa sebarang cela dan noda. Rasa nak ambil permanent marker dan tolong dia buat fake pimples je kat muka dia. Heh?


Berurusan dengan kaunter kepunyaan Kerajaan Malaysia sangat menduga kesabaran saya yang tidak sepertinya ini. Dari Putrajaya, saya dan GI Joe berexplorace ke mahkamah di kuala selangor. Sudahlah bertolak dari Muar darulhensem pada jam seawal 6.45am, belum dapat berehat sepicing pun, terpaksa pula berhadapan dengan petugas kaunter yang hidup segan mati tak mahu. Pernah ka anda dimarahi kerana bertanyakan tentang prosedur mahkamah? Saya pernah, baru je semalam saya kena. Dan saya pelik kenapa petugas kaunter itu gatal semacam sahaja.

Lepak di rumah Uda, sambil menunggu CikManan balik keje. Lama sungguh tak bertinju dengan abang ipar pujaan hati itu. Borak2 dengan Uda dan GI Joe, sambil sama2 meluahkan perasaan tentang budget lari bulan ini dan elaun uniform yang habis dibelanja entah beli apa. Halah, rm300, bukan rm3juta ye tak? CikManan balik keje sesudah azan maghrib, lepas itu dia tanya kenapa saya nampak kurus sahaja macamlah dia itu bulldozer! cheh!

Tiba di rumah jam 10pm. Osmet kesayangan hamba sedang bergaduh dengan tv, kerana siaran tidak jelas, itulah, disuruh pasang Astro tak mahu, sekarang bergaduhlah ko sampai pagi raya haji pun, memang macam itulah siaran tv kita, tahu? Jam 11pm saya sudah landing mahu tidur. Perghhh..!! Hari yang panjang dan memenatkan. Esok mahu pergi kerja pula. Ada banana split, ada highway, ada kuih ketayap main tembak2 jaoighhggjkhd8u2ou9ui8q778jo zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz........

Dan pagi ini, disinilah saya. Sedang membaca puluhan email syarikat. MJ di Traders Hotel, kerana ada pc di sana. Owh, minggu hadapan saya di KLCC. 30hb akan berada di Cameron Highlands pula. Wah? Terasa diri seperti agen MLM pula kejap di sana, kejap di sini.

Ada orang kata dia rindukan saya, ada orang kata mahu bersama saya, tapi maaflah, saya selesa hidup tidak merindui sesiapa dan seorang diri bebas ke mana2. Cuba lagi tahun hadapan, mungkin saya sudah bersedia untuk hubungan yang baru, mana tahu?

Friday, October 15, 2010

Teh Susu + Milo = TehLo..

...manusia boleh jadi sesiapa sahaja di alam siber ini, dia boleh jadi Mel Gibson, kamu boleh jadi Sarukhan, saya boleh jadi Maya Karin...yang penting kita tidak saling memburuk2kan itu sudah cukup. Kalau setakat hendak buka pekung orang lain, pekung di dada sendiri, pekung jiran2 di Sweden ataupun tok pekong siam, saya cadangkan berhentilah. Kamu tahu? Membuka keaiban orang itu HARAM. Kalau masih mahu teruskan, silakanlah...

BraderAmySearch pernah mengatakan, dia tidak malu berkongsi sejarah hitam dalam hidupnya kerana ianya mampu dijadikan iktibar kepada orang lain. Begitu juga BraderUjang, BraderSlash (sekadar menyebut beberapa nama). Sungguh, saya hormati pendirian mereka. Tidak malu mengaku kesilapan, apa yang penting, sebanyak mana mereka (dan saya) berubah ke arah kebaikan.

Malam tadi, sewaktu menonton filem The Big Boss lakonan PakcikBruceLee, saya terfikir tentang Syifa' tiruan di dalam blog saya ini. Apa mahunya dia? Saya kacau gelpren dia ka? Saya tumpang sudut basikal dia untuk pergi ke tempat kerja ka? Rasa2 macam tak ada. Tapi apa yang dia dengki sangat dengan kecomelan saya ni? Saya ingatkan dia itu memang benar2 ikhlas mahu bersahabat dengan saya, tapi, kini saya tidak rasa begitu. Silap saya juga, sentiasa bersangka baik. Nak buat macam mana, Rasulullah yang suruh bersangka baik ni. Takkan pula saya mahu melawan sunnah Rasul kita ya..?

Saya cuba menghubungi Jamal Pak Tongko, saja la sebab rasa nak mengaruk, tapi tak jadi. Sebab saya masih marah dengan kejadian sebulan yang lalu. Dia pun diam sahaja sejak saya tak balas meses dia hari itu. Siapa mangsa seterusnya. KakSue? Tak boleh kacau KakSue pada malam Jumaat, kerana dia ke Pusat Rawatan merawat pesakit2nya. Tiba2 Megatron bersuara bismillah..owh! ada meses masuk. Ustaz Hanif bertanyakan khabar, pasti dia di Darus Syifa', sudah lama tidak berkunjung ke rumah Ustaz Hanif sekeluarga. Ustaz Hanif sempat pula ehem2kan saya Mr.R. Hahahah..semua nak tolong carikan pasangan untuk saya, nampak sangat saya ini tidak laku.. keh...keh...keh..

Oktober hampir tiba ke minggu ke tiga. Minggu keempat saya akan sibuk kerana ada event ACE di KLCC. Saya pasti akan ditugaskan ke bahagian registration. Sungguh saya menyampah tugasan itu, nanti kena berlemah lembut macam barangan tembikar yang mudah pecah. Lebih baik letakkan saya di bahagian runner, tak perlu mekap2, pakai jeans pun sudah cukup hensem. Cheh! kalau di bahagian registration, terasa gedik pula. Sudahlah saya ini susah hendak senyum, ini terpaksa menjadi wajah hadapan event, haruslah berlatih senyum setiap hari...menyampeh! (menyampah + hampeh)

Saya gembira kerana BraderUjang sudah ada fan page di fb. Selain dari BraderAmy, saya juga teramat la sangat minat sama BraderUjang. Banyak gaya penulisan saya, lawak2 spastik saya yang saya clone dari BraderUjang ini. Kerana beliau itu seorang lelaki yang mengharungi kehidupan yang hampir sama dengan saya. Sungguh, dulu salah seorang ex boipren saya jatuh cinta kerana saya ini kelakar macam Majalah Ujang, katanya. Hampress (hampeh + stress) punya pakwe..!

Hari ini saya akan pulang ke kampung halaman. Bertemu ibunda tercinta dan Latiffa Humaira yang mencuri hati dan perhatian saya sejak 5bulan yang lalu. Apa khabar dua orang wanita besi ini agaknya? Minggu lepas mak baru baik demam, saya ajak mak pegi karaoike (binatang ni ejanya macam mana?) tapi mak kasi lasan demam. Ni dah baik demam lasan apa pulak mak nak beri ya? keh..keh..keh..

Selamat berhujung minggu kepada yang mengikuti kisah kehidupan saya ini. Tidak kiralah siapa anda, doa saya sentiasa mengiringi agar kehidupan kalian diberkati Allah s.w.t. InshaAllah..

Thursday, October 14, 2010

Khas Untuk Jackal Si Penipu @ Syifa'

...saya sedang tersenyum dengan comel sekali sewaktu memikirkan tajuk entry kali ini. Para pembaca misteri sekalian, maafkan saya, tetapi saya sedang berhadapan dengan makluk jelmaan yang masih sibuk hendak tahu fasal saya dan dirinya. Konon2 menyamar hensem walaupun sebenarnya dia itu kira boleh aje..okeh..okeh..memang hensem..tapi tak sehensem AbgJehan..okeh laa..okeh la..hensem la jugak...Namun, maaf, penyamaran itu tidak berjaya, kerana saya bukanlah sebodoh yang disangka..keh...keh..keh...

Jam di VAIO screen kecit ini menunjukkan pukul 8.53am, dan tiba2 saya merasa lapar pula. Ohhh...saya ada beli nasi goreng plus bihun goreng plus telur mata di bistro tadi. Hmmm..izinkan saya makan dahulu...dimulakan dengan Bismillah...

9.13am, chit! Air tumpah pula. Dah satu kerja pula hendak mengelap meja. MJ ini macam budak2 la.. Minum air tu kasi habis la..tengok sudah tumpah neh..Bihun goreng plus nasik goreng tu memang berperisa A4 paper ke apa? Yang sedap cuma telur goreng tu aje..Kecewa betul dengan Makcik bistro ni. Aiihhh..bila dah rasa nak mengaruk ni, abes mamak mee la, tok pekong siam la semua jadi mangsa. Duhai diri, sabarlah...jangan jadi hamba syaitan.

Tajuk di atas itu hanyalah pencetus kontroversi kepada diri sendiri. Entahlah, saya sebenarnya rasa agak jengkel dengan seorang hamba Allah ber'nick 'Syifa' di blog saya ini. Instinct saya kuat mengatakan dia itu Jackal si Penipu, iaitu seorang ahli YS/Sukaki yang tidak pernah saya sedari kewujudannya sehinggalah dia mengusha diri saya ini untuk dijadikan bakal isterinya. Sebab apa? sebab dari gaya penulisannya, perkataan 'malu2 tenuk', dan simbol '~' yang sering digunakan oleh Jackal si Penipu dan saya, Syifa si gadis ayu. Kenapa saya gelar dirinya Jackal si Penipu? Kerana dia sendiri yang menggelarkan dirinya begitu!

Sebenarnya, saya hampir2 mengolah entry berkenaan apa yang berlaku antara saya dan Jackal si Penipu (maaf, dalam diri saya hanya ada Senan Kambeng sahaja dan bukan si penipu itu), tapi apa gunanya? Bukankah itu hanya membuka aib diri sendiri? Berdosa, tahu? Entahlah, kalau benar 'Syifa' itu adalah Jackal si Penipu, saya tidak boleh berbuat apa2. Dan kalau benar mereka itu dua individu yang tidak sama, juga saya tidak boleh berbuat apa2.

Tapi 'Syifa', ini khas untuk kamu dan sahabat baik kamu Jackal si Penipu itu. Kamu boleh berfikir apa sahaja yang kamu suka, kamu boleh anggap apa sahaja yang kamu mahu, tetapi hanya dia, saya dan Allah sahaja yang lebih tahu. Kalau kamu seorang perempuan, saya faham, sifat penyayang dan pengasih seorang perempuan itu memang ada dalam diri kamu, jadi saya tidak salahkan kamu. Tetapi andai kamu ini LELAKI, jadilah seorang lelaki dan jangan jadi PENGECUT! Maaf, saya fikir kamu ini mahu bersahabat dengan saya, tapi entah kenapa, kini saya rasa kamu ini mempunyai agenda kamu sendiri yang saya tidak pasti apa.

Dalam hati saya kini, cuma ada Senan Kambeng yang pernah membuatkan saya jatuh cinta dengan kesabaran dan ketulusan hatinya, yang bercita2 tinggi, yang mahu kembali ke fitrah Ilahi. Yang sopan tutur katanya, yang pemalu orangnya, yang dahagakan ilmu di dadanya. Yang menyanyikan untuk saya walaupun suaranya macam radio siam yang abes bateri, yang memainkan gitar lagu raya kegemaran saya hingga kini.. Kali pertama saya benar2 jatuh cinta padanya adalah apabila dia menuturkan ayat keramat yang saya pasti akan ingat sampai bila2, biarlah menjadi rahsia seorang pencinta bernama saya!

Dan kamu 'Syifa', kamu ini kalau sakit, memang selayaknya kamu menggunakan nick 'syifa' itu, sebagai penawar moga kamu cepat sembuh!

Wednesday, October 13, 2010

Gunung dan Lautan

...dulu, saya selalu terfikir (lebih banyak berangan sebenarnya) untuk bekerja dan tinggal di kawasan pergunungan, masa itu saya terpengaruh dengan cerita 'Cliffhanger' lakonan mantap BraderStallone yang berbibir tajam itu. Dalam cerita mengarut orang putih berkenaan, digambarkan kehidupan seorang pendaki gunung yang brutal tetapi hensem dan sungguh, saya kagum pada kesetiaan dan kejujuran AbgStallone dalam cerita itu.

Gunung itu menyimpan seribu misteri yang tidak terungkai. Tiap kali saya memandang gunung, saya teringat ayat dalam surah al-Hasyr iaitu: Sekiranya Kami turunkan Al-Quran ini ke atas sebuah gunung, nescaya engkau melihat gunung itu khusyuk serta pecah belah kerana takut kepada Allah dan (ingatlah), misal-misal perbandingan ini Kami kemukakan kepada umat manusia, supaya mereka memikirkannya. (28:21)


Misteri gunung tidak berakhir di situ. Warnanya yang sayup2 hijau kebiruan dari jauh, sebenarnya mempunyai banyak bukti kebesaran dan keagungan Tuhan. Kadang2 rasa sedih bila tengok gunung, dan laut juga. Sedih sebab umur dah tua bangka begini masih belum mampu menakluk puncak gunung (kecuali gunung Senyum di Pahang dan Gunung Tahapatahnamanyatakingat di Melaka time study dulu. Eleh, bukan mendaki sangat pun, sebab time tu pegi ramai2, saya dok selit2 kat celah2 tu je..)

Lepas itu saya ini harap saja berkaki size 7, tapi haram tak reti berenang. Ini satu lagi aktiviti yang menyehatkan. Tapi tidak ada sesiapa mahu ajarkan, harapkan Ipen Bertanduk itu sampai saya pun sama keluar tanduk dia tak ajar2 juga. Sungguh kurang ajar neh.. keh..keh.. keh..

Berbalik kepada tajuk bekerja di kawasan pergunungan/peranginan, dulu sahabat baik saya Siti Aisah binti Kamali yang gedik itu juga pernah bekerja di Pulau Tioman kalau tak silap. Dari cerita beliau, tang seronot bekerja di kawasan itu hanyalah tang acara makan2nya sahaja. Lebih dari itu, dia bosan. Halah, dia itu kalau dicampak ke mana pun pasti akan bosan juga, kalau diberi seorang suami baru tak bosan agaknya..keh..keh..keh..tapi mungkin juga, saya pernah ke Tioman, ke Langkawi dan ke Pulau Besar selama 2-3 hari, tang itu memang la seronot, tapi bila saya pikir lama2 aishhh! mau koma jiwa kalau terpisah dengan lautan dari keluarga tercinta. Boleh jadi nanti saya berenang kaki itik ke Sungai Balang sana. Haru!

Tapi, saya rasa saya sudah bosan dengan bumi Kuala Lumpur ini walaupun saya tidak gedik seperti sahabat saya tadi.. Saya mahu berpindah ke tempat yang jauh dari kesibukan. Terfikir, kalaulah saya menerima tawaran dari Berjaya Resort di Bukit Tinggi dahulu.... :)

Bila pandang ke langit, saya merasakan diri saya kerdil sahaja. Apa yang saya mahu dalam kehidupan ini? Saya mahu hidup simple sahaja, tidak mahu berat2kan fikiran, cukuplah selama ini saya sesat dalam terang, lalai dalam kehidupan yang melalaikan. Saya mahu kembali kepada fitrah Allah tapi alangkah susahnya...! Dugaan datang bertimba2, orang2 disekeliling cuma tahu menyakiti saya sahaja. Kadang2 saya bungkam! Kadang2 saya hampir putus asa, dan kadang2 saya minta agar Allah lekas2 menjemput saya menghadapNya. Alangkah..?

Tuesday, October 12, 2010

Jamal Pak Tongko vs Senan Kambeng

Jamal Pak Tongko tiba2 menghantar meses kepada Maya Karin. Baru pukul 9.30am tadi meses itu sampai ke tangan Maya, ini semua Megatron punya angkara. Entah apa cekadaknya, dia takleh nak 'on' pula. Maya dah bengang pagi tadi, hampir2 Maya masukkan Megatron ke dalam microwave dan pulas suhu paling tinggi! Geram sungguh Maya..!!

Jamal Pak Tongko kata dia baru sampai KLIA dan terus hantar meses kat Maya. Dia ingat Maya ini budak belasan tahun yang baru nak dapat balak, ke? Maya tak boleh nak ingat sebulan lepas, sebelum dia berangkat ke Sabah, bagaimana corak layanan dia terhadap Maya, dan sesudah itu senyap sunyi bagai garuda dilanggar todak. Geram! Memang Maya geram sangat. Dia buat Maya macam Maya ini kotak pensel sahaja layaknya. Maya tidak balas meses dia, Maya biarkan sahaja. Dia pun diam juga, entah2 sudah koma!

Maya geram bukan apa, Maya rasa Jamal Pak Tongko itu sedang mempermainkan jiwa dan raga serta bakul durian Maya. Iyalah, hari itu bukan main romantik lagi, caring (Maya demam hari tu di bulan puasa, dia nak tolong belikan lemon dan honey, tau...), lepas itu dia hilang begitu sahaja. Kalau cakap dia kerja, apa dia ingat Maya ini suri rumah sepenuh masa ke? Kalau dia nak kata dia busy, apa dia fikir Maya ini kerjanya hanya mengadap simplisiti sahaja, ya? Maya rasa, Maya perlu ajar sama Jamal Pak Tongko ini. Ala, iya lah kan..kalau betul dia rasa diri Maya ni begitu berharga, takat torture tak jawab meses ni apa laa sangat, kan? kan? kan?

Jamal Pak Tongko itu bukanlah hensem sangat, kalau nak dibandingkan dengan AbgJehan, memang Jamal Pak Tongko itu payah nak menang. Tapi entahlah, Maya ini pun kadang2 samdol juga, entah apa yang Maya suka sangat pada Jamal Pak Tongko itu pun tak tahulah. Alah, kalau jodoh tidak ke mana, tak dapat jadi suami, jadi adik ipar pun okeh juga..hahaha..!!

Sebenarnya Maya bukan nak bercerita pasal Jamal Pak Tongko, tapi Maya nak bercerita tentang Senan Kambeng. Entah kenapa, Maya rasa Senan Kambeng sedang memerhatikan Maya dari jauh. Maya bukan perasan, tapi perasaan ini bagitahu begitu. Bukan Maya yang salah, kan? Tapi, kalau Senan Kambeng nak bayar balik duit Maya yang dia pinjam itu okeh la juga, kalau setakat nak jengah2 minta penyepak siam, baik tak payah la kan... sebab Maya sekarang sedang berusaha menjadi wanita sejati yang mengait alas meja dan alas kaki..hahahha..

Tapi entahlah, Maya sudah lama tidak berbicara dengan Senan Kambeng itu, Maya hantar meses kat fb minta hutang tu pun dia buat buta huruf je. Lepas itu rambut Senan Kambeng sekarang ni dah macam Sonic the Hedgehoc, buruk dan huduh sekali. Takde orang pernah tegur ke imej dia sekarang ni macam watak wayang kulit siam? Nasib baik Jamal Pak Tongko tidak begitu, walaupun kurang hensem seperti Senan Kambeng, tapi Jamal Pak Tongko berambut kemas dan tidak merokok orangnya. Macam mana Maya tahu? Entah! Maya hentam sahaja..hahaha~

Maya sebenarnya tak sabar nak tunggu hujung bulan October 2010, kerana Maya hendak ke Cameron Highlands. Dah lama Maya hendak ke sana, bila Maya ajak Senan Kambeng, dia buat muka seposen je. Elek! Maya tahu, dia tak berkemampuan dan masa kerja dia juga tidak mengizinkan. Maya pun takde la memaksa, sebab Maya kan gadis ayu yang baik hati dan memahami kekasihnya..keh...keh..keh..

Monday, October 11, 2010

...terlajak ferrari boleh gostan..

...perjalanan dari Muar ke Puncak Alam semalam memang cukup memenatkan. Masih terasa lagi keletihan memandu berjam2 dari kampung ke hutan batu ini. Cheh, lebih senang menjadi tarzan, bergayut dari satu pokok ke pokok yang lain dan tadaaaa! sudah sampai..tidak perlu isi minyak, tidak perlu bergaduh sama pemandu yang perasan jalanraya itu milik rasmi abah mereka.

Masalah itu bukan apa2 pun, katakan sahaja pada masalah itu, "aku ada Allah Yang Maha Besar untuk menyelesaikan engkau", saya meminjam kata2 Ustazah Masnah Abdul yang kedengaran di radio malam tadi. Ya, setiap manusia pasti ada masalah mereka yang tersendiri. Nampak bahagia, rambut sikat belah tepi, berbaju kemeja kotak2, tapi hatinya menangis siapa yang tahu? Jangan anggap dugaan itu sebagai kemarahan Allah kepada kita tapi anggaplah ianya sebagai tanda kasih sayang dan ujian keimanan terhadapNya.

Dugaan kali ini amat berat, berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul. Sekurang2nya, saya tidak mengalami kesusahan itu secara total, hanya merasai sebahagiannya sahaja. Tapi, bagi yang menanggung? Tidak mengapalah, kita ada Allah Yang Maha Besar untuk menyelesaikan segala permasalahan kita ini. Saya rasa airmata saya kalau ditadah sudah penuh dua tempayan, lagi lima tempayan cukup untuk buat hantaran Puteri Gunung Ledang. Malam, lekaslah pergi, siang, lekaslah ke mari..

Saya sentiasa berdialog dengan Allah, supaya tenang hati ini, supaya segala keresahan dan kesedihan ini dapat saya tewaskan. Saya tahu, bukan mudah untuk mendaki gunung yang tinggi, jadi saya pohon kekuatan dari Yang Maha Esa. Bukan kehidupan yang mudah yang saya pinta, tapi saya mendambakan hati yang tabah.

Dalam hati saya, dalam kesedihan dan kegembiraan saya, hanya ada ruang untuk 3orang wanita buat masa ini. Saya sanggup buat apa sahaja untuk membantu mereka bertiga. Yang teramat saya sayangi, mereka itu darah daging saya. Allah jualah yang maha menghukum, maha membalas. Tapi, kalau ada kudrat dan kemampuan saya, akan saya pertaruhkan nyawa sekalipun.

Kepada dia yang menghancurkan, dia yang menyeksa, dia yang menghina, Allah titu tidak tidur, tidak leka dan tidak lupa. Kamu pasti dapat balasannya. Sesungguhnya, kamu sedang menggali lubang kubur kamu sendiri. Kalau kamu rasa kamu bahagia dengan memisahkan seorang anak kecil dari ibunya, saya juga bahagia bila kamu tercekik dan tersepit dengan kerosakan yang kamu lakukan ini..

Friday, October 8, 2010

Pergi Jauh-Jauh!!!!!

...Ya, memang aku geram sangat pada ko. Aku rasa ko memang manusia jenis tak tahu malu dan siang malam aku berdoa agar ko mendapat balasan yang setimpal dengan perbuatan durjana ko tu. Dan aku berharap aku tak jumpa ko dalam keadaan aku yang tengah marah dan benci pada kau ni kerana aku rasa, mati pun aku sanggup asalkan aku dapat belasah kko sepuas hati aku!!

...Kurang ajar!! Kolah manusia paling kurang ajar pernah aku kenal. Aku malu nak mengaku aku kenal ko. Aku benci nak mengingat aku pernah tolong ko dahulu. Aku rasa nak termuntah bila aku mengimbas aku pernah makan satu meja dengan muka barua ko tu!! Mulut macam longkang! Bahasa macam orang tak pernah pergi sekolah!! Cakap2 kau macam cakap2 orang tak kenal siapa itu Allah! Ko ingat ko kuat? Heyyy!! Nanti dulu, ada lagi yang lebih kuat dari ko, ko tahu?? Ko ingat ko hebat?? Jangan nak perasan la weh!!

...Muka tembok! Tak tahu malu!! Bayar la hutang tu wehhh...!! Lepas bayar hutang tu baru berkokok balik! Ayam!! Memang ayam la lelaki macam ko ni..! Aku betul2 berharap nyawa ko tak panjang, dan kalau Allah masih nak panjangkan nyawa ko, aku harap Dia balas segala perbuatan ko di dunia ini walaupun aku tahu, balasan akhirat tetap ada!! Dayus punya manusia!

...Mulai detik ko declare war dengan aku ni, aku anggap ko dah mati!! Walaupun ko takde kubur, tapi bangkai ko tetap berbau lantung!! Ko ingat ni baik2, yang ko aniaya ni anak yatim, yang ko cekik harta bendanya, juga anak yatim, semoga laknat Allah akan menimpa ko jugak...!!

AKU BENCI KO, MENGERTI???

Wednesday, October 6, 2010

KICKBOXING

Ada yang memandang sinis dan senyum mengejek bila saya suarakan hajat hendak berguru dengan sifu kickboxing, walau saya belum lagi ketemu sifu berkenaan. Hmm...apa masalah orang melayu ni? (Nasib baik saya orang jawa)Baru je berura2, belum confirm lagi, dah mengata saya yang bukan2. Cakap saya nak publisiti murahan la, nak promote diri la, nak cari glamer la..entah apa2.. yang memperkecilkan kemampuan saya pun tak kurang hebatnya. "ala, ko ni kurus kering larat ke nak ber-boxing?", "ala, awak dah kurus dah slim, nak kurus macam mana lagi?", "biar betul nak kickboxing ni? nak jaga badan ke?" dan entah apa2 lagi laa...kickboxing tu untuk orang gemok nak kurus aje ke? kickboxing tu untuk jaga badan biar cantik macam Nasha Aziz saja ke??

Penat! Kalau melayan orang memperkecilkan kita ni memang boleh mendatangkan kecederaan emosi, jadi malas saya nak layan suara2 lari pitching itu. Saya minat kickboxing sejak saya berumur 14tahun, saya tidak tahu mengapa saya meminati kickboxing sedangkan ianya tidak meminati saya. Saya cuma mahu menjaga stamina, maklumlah bila diri dipanjat usia, veteran semakin dalam genggaman, kadang2 semput juga kalau berlari2 dengan anak2 saudara. Baru lari2 dengan anak saudara sudah semput, kalau suami ajak lumba lari nanti bagaimana? (Rasulullah pernah mengajak Aisyah berlumba lari dengan baginda)..Eleh, gedik pulak saya berangan suami ajak lumba lari ya? Boipren ada? TAKDE!! Silap2 kalau lumba jalan kaki dengan Wak Endon pun saya kalah teruk dibuatnya.

Mengapa sekarang? Entah, baru2 ini semangat dan keinginan saya untuk berkickboxing semakin ketara. Rajin ke gym di office bukan hendak aerobic sangat pun, tapi kerana mahu tumbuk2 punch bag di sana. Best gila! Dapat tumbuk lima namblas kali pun jadi laaa...Tapi saya malu, sebab gym itu campur adam dan hawa. Tiap kali mahu beraksi, terasa ada sahaja mata2 gatal yang memerhati, bukan la sebab saya ni cantik mahupun seksi, tapi mungkin kerana mereka mahu pastikan makhluk kecil yang beriya menumbuk2 punch bag bagai nak rak itu adalah seorang manusia sejati dan bukan manusia lidi,kot...?

Mengapa kickboxing? Eh? Sukahati saya la.. yang kamu minat tomoi siam tu tidak pula saya bising2? Saya tidak ada jawapan mengapa kickboxing yang jadi pilihan, bukan silat, capoeira, atau taekwan-do. Saya hanya tahu kickboxing sudah mencuri perhatian saya bertahun lamanya. Cuma masa dan kemampuan belum ada. Sekarang sudah hampir penghujung 2010, saya mahu ada azam baru. Saya mahu menjadi kuat dan sehat dan peduli apa kalau orang berazam di awal tahun, saya tetap mahu berazam di hujung tahun..!

Sudah! Saya tidak mahu menjawab soalan yang bermula dengan perkataan 'mengapa', 'kenapa', atau yang sama kategori sepertinya, saya cuma mahu berboxing, mahu keluarkan peluh, mahu badan sihat dan ringan untuk melakukan aktiviti harian. Ini baru dikerah cuci pinggan pun sudah mengeluh lenguh kaki apa kes? Mengada2!

Majulah sukan untuk negara!

Tuesday, October 5, 2010

...Adik-Kakak-Kakak-Adik...

..entah pukul berapa, tapi kepala saya mula diterjah gangguan2 berupa tiket penerbangan ke Los Angeles/San Diego untuk MJ yang masih belum setel. Saya telah berusaha untuk menyetelkan masalah ini sejak pagi lagi namun masih 'hanged' di sana sini. Ini semua gara2 saya belum cukup expert menggunkan kaedah cybernet yang dikhaskan untuk urusan tempahan tiket penerbangan di syarikat saya bekerja ini. Lain kali, saya harap MJ sudi naik bas atau basikal sahaja, lebih mudah begitu!

Secara tiba2 juga halaman chatting yang saya selalu gunakan diterjah dengan perkataan 'buzz' dan diikuti 'assalamualaikum' dari Mengkudu. Agak terkejut juga, bukan kerana deringan 'buzz' itu tetapi kerana Mengkudu yang menyapa.. Saya ingatkan AbgJehan tadi. Perasan la pulak kan..?

Lantaran bosan tahap lembu matador yang menyerang rongga otak, maka saya pun menjawab sapaan Mengkudu, seorang gadis yang saya kira sudah lama hilang dari kotak kenangan saya. Mengkudu inginkan hubungan kami kembali seperti dahulu. Mengkudu mengatakan dia tidak faham apa yang berlaku antara kami. Saya menyakinkan Mengkudu, saya yang lama dulu sudah tidak ada, yang ada hanyalah serpihannya sahaja. Kenangan bersama Mengkudu sudah lama saya kuburkan, dan hubungan kakak-adik antara kami sudah sekian lama terputus kerana kepercayaan itu tidak wujud lagi.

Mengkudu, kalau kamu baca nota ini, saya harap kamu baca perlahan2 agar kamu faham dan mengerti hati ini telah kamu sakiti berulang2 kali.

Mengkudu, bukan sebab Senan Kambeng kita jadi begini, tapi kerana sikap selfish kamu yang buat saya lebih rela kehilangan kamu. Saya menangis bila kamu menangis, saya gembira bila kamu gembira. Saya berkongsi tiap detik genting kamu tanpa ada sesiapa yang memaksa. Nama kamu saya sebut dalam doa selepas solat fardhu saya, dan bila2 masa saya teringat kamu, saya mohon pada Allah agar kamu bahagia di dunia dan di akhirat. Tapi itu dulu, dan bila kamu mula meminggirkan saya, kamu sembunyikan hubungan kamu dengan Senan Kambeng, kamu katakan ada kerosakan dalam diri saya , (pada waktu itu, kamu mengatakan seolah2 itu adalah kerosakan mental), saya anggapkan kamu sudah membuang saya. Saat saya jatuh, saya tidak punya siapa2, di mana kamu ketika itu? Kamu sombong, kamu lupa siapa kamu waktu kamu susah dahulu. Ingatkah kamu siapa marszsyifa (ys) yang kamu hubungi saat jiwa kamu gelora? saat tiada siapa mahu berbicara, saat kamu menangis2 teresak sedih dan pilu tanpa ada penawarnya?? Saya luangkan masa untuk kamu meski kamu tahu waktu bekerja dengan DannyBoy bukanlah waktu senggang, saya sanggup bersama kamu, kerana saya dapat merasakan kesakitan itu. Kamu pernah memiliki hampir separuh perhatian saya, perhatian yang tidak pernah saya berikan hatta kepada adik2 kandung saya sekalipun!

Mengkudu, saya tidak bencikan kamu. Saya cuma sedih dan kecewa dengan balasan yang kamu berikan di atas kasih sayang seorang kakak kepada adiknya. Saya marah pada diri saya juga, kerana saya gagal meraih kasih sayang kamu sebagaimana kamu meraih kasih sayang saya. Terfikir di benak fikiran, di mana silap saya? Puas saya berfikir, jawapan cuma satu, dan saya ingat kata2 kamu ini : "i am having a wonderful life and nothing is bothering me. it's just u, marsz"..sumpah, demi Allah saya takkan lupa ini. Saya takkan lupa di saat kejatuhan saya, kamu menambah kesakitan dengan perilaku dan kata2 kamu. Tak kisahlah bab Senan Kambeng itu, memang dia mengaku sayangkan kamu, tapi itu bukan masalahnya, masalahnya adalah kamu!

Mengkudu, saya harap kamu yakin dan pasti bahawa kamu tidak bersalah apa2, cuma saya seorang yang gagal! Kamu tahu, kawan2 saya sesudah kamu semuanya sayangkan saya, semuanya ingin berkakakkan saya, tapi maaf, apa yang kamu dan Rondo buat sudah cukup mengajar saya agar membatasi hubungan sesama insan. Allah jua Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Saya ini manusia biasa sahaja, saya masih ada perasaan kecil hati, sedih dan kecewa. Tapi marah, tidak sama sekali. Saya rasa saya tidak layak untuk kamu panggil kakak lagi. Kamu sudah punyah hidup kamu, kamu miliki apa yang layak kamu miliki. Bersabarlah dengan kesabaran yang baik.

Mengkudu, andai kamu ingin mengakhiri zaman bujang kamu tidak lama lagi, berjanjilah pada Allah yang kamu akan menjadi isteri yang baik. Kamu akan bahagia andainya kamu taat pada Allah, Rasul dan suamimu. Saya tetap mendoakan yang terbaik untuk kamu. Janganlah kamu risau apa2, kamu tidak bersalah, yang salah hanyalah saya. Dan, andai kamu menjemput saya ke hari bahagia kamu, inshaAllah saya akan hadir, tapi saya tidak berani berjanji apa2, kerana saya ini selain dari Ratu Hati, saya juga Ratu Sesat, tidak pandai memandu ke kawasan2 yang jarang saya pergi.

Berbahagialah Mengkudu. Harungilah hidupmu dengan penuh keimanan. Buangkan kenangan2 yang menyakitkan. Binalah hidupmu selayaknya kamu membina syurga cinta bersama suamimu tersayang. Cintailah lelaki terbaik untuk dirimu, dan jadilah isteri terbaik untuknya. Saya tidak membenci ataupun berdendam dengan kamu, kerana di atas perintah Allah Yang Maha Kuasa, saya sudahpun memaafkan kamu.

Monday, October 4, 2010

Legend Of The Fist: The Return of Chen Zhen

Saya seorang peminat filem aksi, dari kecit saya minat Jet Li dan Jackie Chan, Sylvester Stallone, Chuck Norris dll. Terbaru, saya juga turut meminati AbgJehan Miskin, masalahnya, action movie ka beliau? Ah! Itu tak penting, okeh..?!

Filem terakhir yang saya tonton di pawagam adalah The Gamers, tapi siyes, cerita itu hanya buang karan sahaja. Saya tak suka jalan cerita dan aksi yang dilakukan lebih kepada computer graphics dan camera trick sahaja. Kurang mengujakan bagi saya.

Terbaru, saya ke panggung bersama Sedari Siti Dahlia binti Daud (ambek ko KakSit, nama penuh aku letak kat sini...), perancangan awal kami mahu menonton Eat, Pray, Love, tapi kerana manusia2 di Times Square itu pun sama2 mahu berebut tiket, maka niat itu kami alihkan ke filem terbaru lakonan Jason Yuen..eh..bukan..Donnie Yen iaitu Legend of The Fist: The Return of Chen Zhen. Gelak? okeh..silakan gelak..Memang saya kurang meminati Donnie Yen kerana dia asyik memegang watak penyangak sahaja kalau bergandingan sama BraderJetLi, dan dia juga kurang hensem..Tapi, melihat aksinya seawal minit pertama filem ini, membuatkan saya mengubah persepsi diri: hensem bukan segalanya, kalau fight macam Donnie Yen ni, muka jambatan tak siap pun akan nampak macam jambatan siap.

Chen Zhen dan kumpulan buruhnya telah dihantar untuk berperang dengan askar Jerman. Dia umpama nadi kekuatan pasukannya, kerana kawan2nya yang lain tidak brutal seperti dia. Chen Zhen adalah seorang lelaki yang mementingkan persahabatan dan bersemangat patriotik yang tinggi, dengan berbekalkan tulang empat kerat yang mampu menewaskan seekor gajah burma, Chen Zhen bertarung habis-habisan dan China mendapat kemenangan pada peperangan itu. Perjuangan Chen Zhen memang sangat ekstreme, dan saya confuse, bagaimana dia boleh berlakon sehebat itu sedangkan kalau menyorot lakonan lamanya, dia sangat kayu!

Saya bagi 100 bintang untuk cerita ini, sedari Siti Dahlia pula hendak bagi semua bintang di langit, sajalah nak melawan tokey tuh..! Cerita ini agak ganas, jadi tidak sesuai untuk gadis2 manja yang menjerit2 gedik seperti tikus belanda, buat saya rasa hendak tempeleng sahaja..Namun, ada beberapa plot yang buat saya memaki tanpa bunyik ke arah AbgDonnie kerana kebudusan beliau:

1) Beliau buta kayu kerana tidak pasan Kiki (Shu Qi) adalah japs. Geram ni.. sebab dah jelas sangat Kiki tu berpengaruh, dan asyik beli rokok merah!
2)Disebabkan terlalu asyik bercintan-cintun, Chen Zhen telah tak perasan markasnya diserbu pihak japs. Adik beliau dirogol, kawan2 beliau dibunuh dengan kejam..dan nak tahu tak time tu beliau sedang buat apa? bergedik2 sama itu Kiki..menyampah!!

Keseluruhannya, saya rasa sangat terhibur dengan cerita ini. Beberapa gerak langkah Chen Zhen adalah sebijik seperti Bruce Lee, tidak mengapa kerana memang Bruce Lee itu layak ditiru oleh segenap lapisan masyarakat. Saya rasa hendak tengok lagi cerita ini, tapi rasa tak berbaloi pula, baik saya beli dvd, boleh tengok namblas ratus kali. Kepada peminat kung fu, saya merekomen cerita ini sebagai tontonan. 100bintang untuk Legend of The Fist: The Return of Chen Zhen!
 

©2009 -Kerana itu Aku- | by TNB