Monday, August 30, 2010

Ramadhan Buat Saya

Salam,

Melangkah ke bulan Ramadhan dalam tahun 1431H ini telah membuatkan saya terfikir sesuatu. selama 27tahun diri ini dipanjat usia, entah di mana saya letakkan pengertian Ramadhan itu. Seingat saya, sewaktu mula2 belajar berpuasa dahulu iaitu ketika saya berumur 9tahun, yang saya tahu Ramadhan itu bulan kelaparan dan bulan menahan kesabaran, juga sedikit2 pengisian ibadah dalam kalender kehidupan. Saya masih ingat lagi, sewaktu ke sekolah agama pada sebelah petang, saya dan kawan2 akan membeli air batu, bukan untuk diminum, tapi untuk diletakkan di muka dan leher sebab cuaca masa itu memang sangat panas. Air batu berharga 20sen itu kami pecahkan dengan menghempas ke lantai simen bilik darjah, dan bungkus dalam sapu tangan. Saya tak ingat mereka2 yang terlibat, tapi saya lah yang jadi kepalanya. Entahlah apa hukumnya perbuatan kami itu, yang saya tahu Ustazah selalu kata perbuatan itu makruh, dan saya selalu ingat makruh itu sejenis jenama kasut sekolah, MACRO..entah apa2..

Menginjak ke alam gadis, saya mula berpuasa penuh pada usia 10tahun. Ketika itu, terasa diri sudah cukup dewasa, maklumlah dipilih sebagai pengawas pelajar, pakai baju warna biru, tahu? :p. Bersahur menjadi aktiviti wajib kerana pada waktu itu, radio Best104 (kat Johor je dapat stesen radio ni) akan memainkan asma'ul husna, dan saya hafaz asma'ul husna ketika itu. Terasa sangat indah kenangan bersahur dan berbuka kerana ketika itu juga AbangLong akan buat air durian belanda. Waktu itu terasa semuanya seronok, walaupun beraya kadang-kadang sehelai baju cuma, (kawan2 ada yang sampai 3pasang baju kurung, tak termasuk baju jalan2).

Arwah Bapak adalah seorang yang tegas, arwah Bapak menetapkan syarat, kalau nak raya, cari duit sendiri. Kami ada family business, iaitu perusahaan gula merah. Sampai sekarang pekerjaan ini diwarisi oleh AbangLong saya. Jadi, waktu sahur bermula seawal 3pagi, waktu kecil dahulu, Bapak tiada anak perempuan, yang ada hanyalah anak perempuan yang gagah seperti badang..keh..keh..keh..Jangan tak percaya kerana kami 6beradik (perempuan semua) mampu melakukan 'keganasan' seperti kaum Adam. Maksud saya, kami mampu melakukan pelbagai kerja berat yang didominasi kaum lelaki. Contoh, mengangkat gula pasir seberat 50kg, bertukang (bukan burung tukang, okeh?), membancuh simen dan sebagainya. Kami juga mampu turun ke kebun sawit dan mengangkat buah2 sawit dengan bantuan kereta sorong. Hmmm...ramai yang tak percaya, ya? Percayalah.. :)

Bersahur pada jam seawal 3pagi tidak banyak yang dapat dikunyah tapi kerana kami bermula dengan mengangkat barang2 yang berat, menyalakan sabak dan mengangkat kayu, maka kami cepat lapar dan dahaga. Sebab itu tidak hairanlah saya mampu bersahur dengan kapasiti seorang yang tak jumpa nasi selama dua hari..Air pula mesti kopi 434 (kat Muar je ada kopi ni) dan kurma timbang. Ketika itu, saya hairan macam mana Rasulullah dapat bersahur dan berbuka dengan hanya memakan kurma kerana kurma yang saya makan manis gila. Rupanya, kurma ada gred2 dia, ya? ooooo..pakcik baru tauuu...!

Saya geram sebenarnya kerana disebabkan kelembapan internet yang ekslebebet, post ini terpaksa menjadi pendet kerana dia tak save semua nota2 saya yang saya taip tadi..jadi, tidak mengapa, kerana lepas ini saya mahu bercerita mengenai hari raya pula.. :)

2 comments:

ipen said...

aku percaya ko kuat... pasal ko kan urat dawai tulang besi... an.. an... an...

Syifa' said...

ipen: tu blom aku tinju dulang ko lagik tu pen..hahaha..

Post a Comment

 

©2009 -Kerana itu Aku- | by TNB