Wednesday, October 13, 2010

Gunung dan Lautan

...dulu, saya selalu terfikir (lebih banyak berangan sebenarnya) untuk bekerja dan tinggal di kawasan pergunungan, masa itu saya terpengaruh dengan cerita 'Cliffhanger' lakonan mantap BraderStallone yang berbibir tajam itu. Dalam cerita mengarut orang putih berkenaan, digambarkan kehidupan seorang pendaki gunung yang brutal tetapi hensem dan sungguh, saya kagum pada kesetiaan dan kejujuran AbgStallone dalam cerita itu.

Gunung itu menyimpan seribu misteri yang tidak terungkai. Tiap kali saya memandang gunung, saya teringat ayat dalam surah al-Hasyr iaitu: Sekiranya Kami turunkan Al-Quran ini ke atas sebuah gunung, nescaya engkau melihat gunung itu khusyuk serta pecah belah kerana takut kepada Allah dan (ingatlah), misal-misal perbandingan ini Kami kemukakan kepada umat manusia, supaya mereka memikirkannya. (28:21)


Misteri gunung tidak berakhir di situ. Warnanya yang sayup2 hijau kebiruan dari jauh, sebenarnya mempunyai banyak bukti kebesaran dan keagungan Tuhan. Kadang2 rasa sedih bila tengok gunung, dan laut juga. Sedih sebab umur dah tua bangka begini masih belum mampu menakluk puncak gunung (kecuali gunung Senyum di Pahang dan Gunung Tahapatahnamanyatakingat di Melaka time study dulu. Eleh, bukan mendaki sangat pun, sebab time tu pegi ramai2, saya dok selit2 kat celah2 tu je..)

Lepas itu saya ini harap saja berkaki size 7, tapi haram tak reti berenang. Ini satu lagi aktiviti yang menyehatkan. Tapi tidak ada sesiapa mahu ajarkan, harapkan Ipen Bertanduk itu sampai saya pun sama keluar tanduk dia tak ajar2 juga. Sungguh kurang ajar neh.. keh..keh.. keh..

Berbalik kepada tajuk bekerja di kawasan pergunungan/peranginan, dulu sahabat baik saya Siti Aisah binti Kamali yang gedik itu juga pernah bekerja di Pulau Tioman kalau tak silap. Dari cerita beliau, tang seronot bekerja di kawasan itu hanyalah tang acara makan2nya sahaja. Lebih dari itu, dia bosan. Halah, dia itu kalau dicampak ke mana pun pasti akan bosan juga, kalau diberi seorang suami baru tak bosan agaknya..keh..keh..keh..tapi mungkin juga, saya pernah ke Tioman, ke Langkawi dan ke Pulau Besar selama 2-3 hari, tang itu memang la seronot, tapi bila saya pikir lama2 aishhh! mau koma jiwa kalau terpisah dengan lautan dari keluarga tercinta. Boleh jadi nanti saya berenang kaki itik ke Sungai Balang sana. Haru!

Tapi, saya rasa saya sudah bosan dengan bumi Kuala Lumpur ini walaupun saya tidak gedik seperti sahabat saya tadi.. Saya mahu berpindah ke tempat yang jauh dari kesibukan. Terfikir, kalaulah saya menerima tawaran dari Berjaya Resort di Bukit Tinggi dahulu.... :)

Bila pandang ke langit, saya merasakan diri saya kerdil sahaja. Apa yang saya mahu dalam kehidupan ini? Saya mahu hidup simple sahaja, tidak mahu berat2kan fikiran, cukuplah selama ini saya sesat dalam terang, lalai dalam kehidupan yang melalaikan. Saya mahu kembali kepada fitrah Allah tapi alangkah susahnya...! Dugaan datang bertimba2, orang2 disekeliling cuma tahu menyakiti saya sahaja. Kadang2 saya bungkam! Kadang2 saya hampir putus asa, dan kadang2 saya minta agar Allah lekas2 menjemput saya menghadapNya. Alangkah..?

6 comments:

ipen said...

kalu ko nak aku ajar berenang buleh... syaratnya ngko kena pakai kostum mcm maya karin dulu... lepas tu aku yg xreti berenang ni pun akan secara otomatik buleh berenang kuak kupu2...

Syifa' said...

Ipen: matlamat ko akan tercapai sekiranya ko adalah AbgJehan yang bermata syahdu itu..keh..keh...keh..

ipen said...

kalu macam tu aku xdapat la nak ajar ko berenang... ilmu renang aku xjalan kalu berdepan dgn sesuatu yg xseksi... keskeskes...

Syifa' said...

ipen: cakap je la kedekut ilmu tannak ajar aku...cani la kawan kan..kan...?

kawan dengan memerang lagi baik!

ipen said...

magik betul la ifa ni... tau2 saja aku kedekut ilmu...

Syifa' said...

Ipen: halaaaaaaaaaaaaaa....aku tak suka la nama ifa....ko panggil aku ifa lagi sekalik, aku panggil ko 'kanda' lepas ni...tengok laaaaaaa!!

Post a Comment

 

©2009 -Kerana itu Aku- | by TNB