Thursday, February 18, 2010

Jangan Memaki...

Tadi aku ter-click satu page dekat FB yang mengutuk, mengeji dan memaki hamun seorang artis wanita malaysia ni. MasyaAllah, terkejut aku. Mereka semua ni tak tahu dosa ke? Buka aib orang, maki-hamun sedari tu, kutuk itu ini,walhal yang mereka kutuk, maki hamun tu sedari seagama mereka..orang Islam tuuu..tapi Islam yang macam mana ya? perrgghh..Amacam? Cukup yakin kah kalian dosa silam kalian Allah sudah ampunkan? Dosa mata, dosa telinga, dosa lain2 anggota, yakin ka? Hebat kalian semua kalau benar2 yakin begitu.

Aku tak bani da. Aku mengaku, dulu bahasa aku kasar, ramai yang makan hati, tapi ada sebab kenapa aku buat macam tu. Tapi yelah, niat tidak menghalalkan cara, walaupun niat aku baik, cara aku tak baik, outcome dia jadi tak baik juga la. Aku tingat masa aku mula2 terbaca blog seorang wanita malang yang jahil, yang tidak disampaikan kepadanya ilmu Allah (alQuran), aku maki hamun dia sebab masa tu, aku pun jahil sama. Tapi aku lupa, tu bukan caranya, mungkin masa tu syaitan kasi petrol baikkk punya, aku pun rembatttt...last2, penat memaki hamun last2 tak dapat apa2..(sisRabiah, i pinjam u punya quote ne ea..)

apa aku nak tulis ni ea...takde idea..tapi, cukuplah sahabat2ku, kaum muslim muslimat, berhentilah mencaci maki sesama umat. Kita meruntuhkan ikatan persaudaraan, itu berdosa. Kita memaki hamun dan menjadi hamba syaitan, itu lebih lagi berdosa. Jangan la kita lebihkan perkara yang sia2, lagi pula memaki orang yang tiada kena mengena, tidak mengusik atau mengusha kita, cuma kerana dia pernah membuat silap, maka sepanjang kehidupan kita menghukum dia. Siapa la kita ni nak menghukum..?

Aku betul2 menyesal sebab dulu, aku berhenti mencari siapa aku, aku dilalaikan dengan kebahagiaan dunia yang sementara, sampai sekarang ni pun aku masih lagi memperbaiki diri, tak kisah laa orang nak cakap aku berlakon ke, aku nak meraih simpati ke, (simpati mende lak weh..??) yang pasti, aku tahu dan Allah juga Maha Tahu.

Jom bertaubat, jangan tau buat je pastu lepas tangan. Sama juga seperti berjanji, haruslah ditepati, kalau tidak, jangan berjanji. Allah menyaksikan perjanjian kita, Allah tahu setiap apa yang berada di dalam hati manusia. Seseorang penah me-nyound aku, nasihat diri sendiri dulu sebelum nasihat orang lain, jangan bagi ilmu kat orang kalau diri sendiri tak amal, dan manusia melakukan dosa dan maksiat bukan kerana mereka sengaja tapi kerana mereka jahil (tahu saja tak cukup, mesti beriman kepada Allah ya..)

Ye la encik dan sedara sedari, aku insap. Aku tak nasehat orang lagik da kecuali aku benar2 yakin aku mampu. Niat aku baik, tapi cara aku mungkin ada sedikit typo error di situ. Sebenarnya, apa pun yang terjadi kepada kita, kita wajib redha (sesuatu yang cukup payah untuk aku lakukan hingga saat ini) sebab bila kita redha, kita mengakui kelemahan kita sebagai hamba Allah. Biarlah Allah nak buat apa pun pada kita, sapa la kita nak mempersoalkan? Da la kaki size 7, lagi mau bising2..huh~


..dulu aku sebok nak orang jadi baik, jadik beriman sedangkan hakikatnya, baik ke aku ni? iman cukup kuat ka?....insap...insap...

0 comments:

Post a Comment

 

©2009 -Kerana itu Aku- | by TNB