Friday, February 19, 2010

Mengapa perlu membuka aib sendiri sedangkan Allah sudah menutupi aibmu?

aku bukan nak tunjuk baik tapi....................

......Hadits riwayat Abu Hurairah Radhiyallahuâanhu, ia berkata: Aku pernah mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:


Semua umatku akan ditutupi segala kesalahannya kecuali orang-orang yang berbuat maksiat dengan terang-terangan. Masuk dalam kategori berbuat maksiat terang-terangan adalah bila seorang berbuat dosa di malam hari kemudian Allah telah menutupi dosanya, lalu dia berkata (kepada temannya): Hai Fulan! Tadi malam aku telah berbuat ini dan itu. Allah telah menutupi dosanya ketika di malam hari sehingga ia bermalam dalam keadaan ditutupi dosanya, kemudian di pagi hari ia sendiri menyingkap tirai penutup Allah dari dirinya. (HR. Muslim)

Sumber Majlis Taâlim Wad Daâwah Lil Ustadz Al Habib Sholeh bin Ahmad bin Salim Al Aydrus

aku nak ingatkan pada semua umat Islam, kalau kamu benar2 beriman kepada Allah dan Rasulmu, janganlah kamu berbangga membuka aibmu sendiri..seingat aku dalam blog aku yang serba comot ni aku takde mention nama sesiapa pun secara khusus, dan bukan berniat membuka aib sesiapa pun, jadi korang yang baca blog aku ni jangan memandai lak mengaku itu dan ini..

Kau nak merokok sampai putus nyawa ka, nak mentekedarah dadah lima namblas lori ka, atau apa2 je dosa dan kemaksiatan kau, itu kau jawab dengan Allah ya.. aku da jalankan tanggungjawab aku...Allah dah tutup kemaksiatan kau, yang kau pulak nak canang satu kampung ni apa sebab? Kembali la ke pangkal jalan weh..

Kalau kau nak buka aib orang ka, aib aku ka, masih ada Allah untuk membalas perbuatan kau. Aku takleh marah kau, sebab aku tamau jadi hamba syaitan tapi aku harap kau berhentilah memalukan diri kau sendiri. Mak ayah kau pun dapat tempias malu sama. Kau tak kesian ka pada derang? Kalau kau sedar kesalahan kau, alhamdulillah...tapi, tak perlu la buat pengakuan itu dan ini. Sia2 je kau sembahyang kalau kau tak kenal siapa yang kau sembah.

Aku nak ulang ni je: DIRI KAU ADALAH KEPUNYAAN ALLAH DAN KAU TAKDA HAK NAK MENGHANCURKANNYA.

Aku harap kau sedar la. Aku dah tatau cane nak communicate dengan kau lagi. Tiap kali aku berbicara lembut, kau akan bidas aku dengan lidah kau yang kau pinjam dari Allah. Aku serender. Allah Maha Mengetahui dan Allah sentiasa memerhatikan hambaNya.

4 comments:

the Jackal said...

oh..baek lah..terima kasih yaa~~

Syifa' said...

anonymous: wassalam..

ok, aku boleh lembutkan bahasaku tapi bole ka engkau jadik registered user? aku mcam kenal je bahasa kau neh..........anyway, mekasih sudi singgah...

Cekelatt said...

hurm..benar apa yang dah tertulis dan tersurat.. membuka aib orang itu adalah sesuatu yang tidak baik. sekali membuka aib orang...100x aib kita akan dibuka..hmmm..nauzubillah..

Syifa' said...

eh..mana pulak si anonymous punya comment neh..? tadik ada...hhmmmm...

Cekelatt: semoga mendapat iktibar...

Post a Comment

 

©2009 -Kerana itu Aku- | by TNB